نحوه وارد کردن اطلاعات در نرم افزار
ابتدا گزینه Get Mapping را از طریق نوار ابزار Mapping که در بخش " نحوه لود کردن برنامه " به آن اشاره شد، را انتخاب می کنیم (شکل 1).
شکل 1: گزینه Mapping
سپس در فرم ظاهر شده اطلاعات مربوط به تونل و یا ترانشه را وارد می کنیم (شکل 3). که در ادامه هر یک از گزینه ها و نحوه وارد کردن اطلاعات به طور مختصر شرح داده خواهد شد.
شکل 2: وارد کردن اطلاعات مپینگ
در قسمت شماره 1 نوع جبهه کار که شامل تونل مستقیم (Direct Tunnel)، تونل قوسی (Curve Tunnel) و یا ترانشه (Trench) می باشد را انتخاب می کنیم.
شکل 3: انتخاب نوع جبهه کار
در قسمت دوم که مربوط به اطلاعات تونل خطی و یا دارای قوس می باشد را می بایست پر کنیم (شکل 4). این اطلاعات شامل مختصات (X,Y) نقطه شروع و پایان تونل می باشد، که می توان با استفاده از دکمه Select Line و یا Select Arc این کار را به راحتی انجام داد .
شکل 4: مختصات (X,Y) نقطه شروع و پایان تونل خطی و یا دارای قوس
در این روش بعد از زدن دکمه Select از داخل فضای کد، Line و یا Arc مربوط به آکس تونل را انتخاب می کنیم و اینتر را می زنیم (شکل 5).
در مرحله بعد از ما خواسته می شود تا نقطه شروع تونل را مشخص کنیم که این کار را با کلیک کردن بر روی ابتدا و یا انتهای خط انجام می دهیم (شکل 6). با این کار مختصات ها در نواحی مربوط به خود قرار خواهند گرفت. (البته این کار را میتوان با تایپ کردن مختصات ابتدا و انتهای تونل نیز انجام داد).
در صورتی که در قسمت شماره 1 ، گزینهTunnel curve فعال باشد، در هنگام انتخاب خط آکس تونل می بایست یک آرک را انتخاب کرد (که در این صورت مختصات مرکز آرک نیز فعال خواهد شد).
شکل 5: وارد کردن مختصات ابتدا و انتهای تونل با استفاده از دکمه Select
شکل 6: انتخاب نقطه شروع تونل
در ناحیه 3 می بایست اطلاعات مربوط به کیلومتراژ شروع، شیب و مقطع تونل را وارد کرد (شکل 7).
به منظور وارد کردن مقطع تونل ابزاری قرار داده شده است تا بتوان هر نوع مقطعی از تونل را وارد کرد (Tunnel Section).
شکل 7: اطلاعات مربوط به کیلومتراژ شروع، شیب و مقطع تونل
همان طور که در شکل تونل در ناحیه 4 دیده می شود (شکل 8) با 3 عدد، R1، R2، L می توان انواع مقاطع از نعل اسبی گرفته تا دایره ای را وارد کرد.
به این ترتیب که
- اگر شعاع R2 را برابر با R1 بگیریم و L بیشتر از R1 باشد مقطع به صورت دایره ای در می آید.
- اگر شعاع R2 را بیشتر از R1 بگیریم مقطع نعل اسبی می شود.
- و در صورتی که R2 را بی نهایت (999999) بگیریم مقطع D شکل خواهد شد.
شکل 8: وارد کردن مقطع تونل
در ناحیه 5 اطلاعات مربوط به سکشنی که در مقاطع عرضی زده می شود می بایست وارد شود (شکل 9). که شامل سه عدد عرض و طول سکشن و فاصله سکشن ها از یکدیگر می باشد.
شکل 9: وارد کردن عرض و طول سکشن و فاصله سکشن ها
ناحیه 6 مربوط به مختصاتی می شود که قرار است خروجی نرم افزار، به منظور دسترسی راحت تر به آن مختصات منتقل شود (شکل 10).
شکل 10: وارد کردن مختصات خروجی
در ناحیه 7 اطلاعات مربوط به درزه ها و نوع آنها وارد می شود (شکل 11).
در این قسمت ابتدا می بایست یک فایل تکست شامل اطلاعات مربوط به درزه ها آماده کرد سپس با استفاده از گزینه Browse به نرم افزار داد.
شکل 11: وارد کردن اطلاعات مربوط به درزه ها و نوع آنها
اطلاعات درزه به این صورت می باشند (شکل 12). (تذکر هر خط مربوط به اطلاعات یک درزه می باشد و این اطلاعات به وسیله Tab از یکدیگر جدا می شوند).
2. جهت شیب (Dip Direction) درزه
3. کیلومتراژی که در آن درزه دیده شده است
4. فاصله از آکس درزه
5. اسم بلاک در Legend (اختیاری)
گزینه 5 و 6 را می توان حذف کرد در این صورت نرم افزار از Legend دیفالت خود استفاده خواهد کرد.
سپس بعد از تکمیل اطلاعات دکمه OK را می زنیم.
نکته: برای ذخیره کردن اطلاعات وارد شده از گزینه Save در پایین فرم استفاده کنید.
در این مرحله Legend های مربوط به درزه ها را انتخاب می کنیم و اینتر را می زنیم (شکل 13) (تذکر: Legend های مربوط به جهت شیب باید جهت شمال را نشان دهند در غیر این صورت جهت شیب اشتباه خواهد شد)
شکل 13: انتخاب Legend های مربوط به درزه ها
همان طور که در شکل 14 نشان داده شده است با زدن اینتر مقاطع طولی و عرضی از سکشن تونل آماده می شود.
شکل 14: مقاطع طولی و عرضی از سکشن تونل
مثال: تونل خطی و تونل دارای قوس در فایل اتوکد زیر نشان داده شده است. (به همراه اطلاعات درزه ها در یک فایل تکست)
test-joint.txt ( فایل تکست مشخصات درزه ها)
مطالب گفته شده به منظور تهیه فایل مپینگ تونل بود. تهیه فایل مپینگ ترانشه تقریبا به همین صورت است فقط با اندکی تفاوت که در زیر به آن اشاره خواهد شد.
به منظور تهیه فایل اتوکدی مپینگ ترانشه ابتدا نیاز به تعدادی پلی لاین (polyline) در تراز های مختلف می باشیم (منظورم همان خطوط تراز ترانشه است) (شکل 15).
شکل 15: خطوط تراز ترانشه در سرشیب و پاشنه
ابتدا گزینه Get Mapping را از طریق نوار ابزار Mapping که در بخش قبل به آن اشاره شد، را انتخاب می کنیم.
سپس در فرم ظاهر شده اطلاعات مربوط به درزه ها را وارد می کنیم.
در قسمت شماره 1 (در بخش قبل به آن اشاره شد) نوع جبهه کار که ترانشه (Trench) می باشد را انتخاب می کنیم.
سپس بعد از تکمیل اطلاعات دکمه OK را می زنیم. بعد از زدن دکمه OK از ما خواسته می شود تا پلی لاین های مربوط به ترانشه را وارد کنیم که این کار را با سلکت کردن آنها انجام می دهیم سپس اینتر را می زنیم (شکل 16).
شکل 16: انتخاب خطوط تراز ترانشه
سپس می بایست نقطه شروع ترانشه را مشخص کنیم، که این کار را با کلیک کردن بر روی نقطه شروع انجام می دهیم (شکل 17).
شکل 17: انتخاب نقطه شروع ترانشه
در مرحله بعد (همانند بخش قبل که برای تونل مپینگ کردیم) Legend های مربوط به درزه ها را انتخاب می کنیم و اینتر را می زنیم (تذکر: Legend های مربوط به جهت شیب باید جهت شمال اتوکد را نشان دهند در غیر این صورت جهت شیب اشتباه خواهد شد)
به این ترتیب فایل مپینگ ترانشه به همراه مقاطع آن آماده خواهد شد (شکل 18).
شکل 18: فایل نهایی مپینگ ترانشه